גתאי ברלל

משרד עורך דין, גישור וייעוץ

משפט הוליסטי

מה זה "הוליסטי"?

משמעותה המעשית של המילה "הוליסטי" היא: בראיה כוללת. כלומר, לא התמקדות בנקודה זו או אחרת, אלא התבוננות על כלל המערכת, שהיא יותר מאשר צירוף כל הרכיבים שלה. כך למשל, בעוד הרופא הקונבנציונלי יבדוק איך לתקן בעיה בראיה (למשל, באמצעות התאמת משקפיים), הרי שהרופא בעל התפיסה ההוליסטית ינסה לבדוק אם יתכן שהפגיעה בראיה היא תוצאה של פגיעה רגשית זו או אחרת, ואולי אפילו דרך של המטופל להימנע מלראות דברים בבירור – דברים שקשה לו לראותם, מבחינה רגשית.

מה זה "משפט הוליסטי"?

משפט הוליסטי, כשמו כן הוא, מנסה לעזור ללקוח לראות את כל ההיבטים של ההליך המשפטי, גם אלה שאינם "משפטיים", אפילו לפני החלטה לנקוט הליך משפטי כלשהו. זאת, מתוך תפיסת עולם שהסכסוך המשפטי הוא רק חלק מחייו של הלקוח, וישנה חשיבות – לא פחותה, ולרוב גדולה יותר – גם לחלקים האחרים בחייו.

העקרון המנחה במשפט ההוליסטי הוא ההתמקדות בצרכיו של הלקוח, כפי שהוא רואה אותם, ולאו דווקא ב"זכיה" בבית המשפט או ב"נצחון". "נצחון" זה דבר נחמד, ואפילו חשוב, אבל לעתים קרובות יש לו מחיר: מחיר כלכלי, מחיר רגשי, או מחיר בדמות פגיעה במערכות יחסים. לעתים אפשר להשיג את התוצאה הרצויה בלי לשלם את המחיר הזה, אבל עורך דין שלא יבדוק עם הלקוח אם הוא מוכן לשלם את המחיר – עלול לגרום למצב שבו ה"נצחון" יתברר, בטווח הארוך, כהפסד.

מתח רגשי בהליך משפטי

ההליך המשפטי, וגם השלבים שקודמים לו – מכתבי דרישה, התראות, איומים וכו' – יוצרים במידה רבה מתיחות וחשש מן הלא נודע. גם כאשר אנחנו מרגישים שאנחנו צודקים, אין לנו בטחון שמערכת המשפט אמנם תקבל את עמדתנו (ובהקשר זה: אם מישהו, ובפרט עורך דין, מבטיח נצחון בהליך משפטי – רצוי להתרחק ממנו); אנחנו לא בטוחים שנצליח למצוא את עורך הדין המתאים שייצג אותנו; ולעתים רבות אנחנו חוששים מן ההשלכות שעלולות להיות להליך משפטי: הוצאות כספיות רבות, השקעת זמן ומאמץ, ויכוחים ומשא ומתן וכו'. במקרים רבים, בגלל השיקולים הללו אנחנו נמנעים מפנייה להליך משפטי, ואולי בגלל שיקולים וחששות אלה הגענו, מלכתחילה, למצב שבו אנחנו עומדים בפני הליך משפטי.

אני מאמין, שככל שהלקוח מוכן טוב יותר, רגשית ונפשית, להליך המשפטי הצפוי לו, ויודע להתמודד עם הבלתי צפוי בהקשר זה – הוא יוכל לקבל החלטות נבונות יותר בנוגע להמשך ההליכים ולפתרון המחלוקות.

איך עושים את זה?

הדבר החשוב ביותר, להבנתי, להקטנת הקושי הרגשי הכרוך בהליכים משפטיים, הוא קבלת מירב המידע הנוגע להליך המשפטי, והבנה של התנהלות ההליך. מי שיודע מראש על האפשרויות שאליהן יכול ההליך המשפטי להיגרר – יהיה מוכן טוב יותר לקראתן, וה"הפתעות" לא יתפסו אותו בלתי מוכן.

בנוסף, חשוב שהלקוח ידע שיש לו אוזן קשבת אצל עורך הדין. לא רק בעניין ההליך המשפטי, אלא באופן כללי. לעתים, אנו נוטים לשכוח שלהליך המשפטי יש השלכות על חיינו בכלל, על האופן שבו אנו מתפקדים בעבודה, על חיי המשפחה וכו'. הבנה של השלכות אלה, והתמודדות איתן, תאפשר התייחסות בריאה ושקולה יותר, ותהליך נכון של קבלת החלטות. חשוב, לכן, שעורך הדין יבין זאת, ויאפשר ללקוח לדבר ולפרוק את המתחים, גם אם אינם קשורים ישירות להליך המשפטי. בסופו של דבר – הם תמיד קשורים, והבנת ההשפעות של ההליך על הלקוח, תוביל לניהול טוב יותר ונכון יותר, וגם להרגשה טובה יותר של הלקוח.

ליווי ותמיכה גם לפני ההליך המשפטי

עורך דין הוא עורך דין; לא פסיכולג ולא מטפל רגשי או נפשי. עם זאת, אנשים שמגיעים למשרד עורכי דין, הם אנשים בעיצומה של מחלוקת או התלבטות, שלא תמיד מאפשרת להם לראות את התמונה המלאה. לפעמים, די בעצה אחת – שמאחוריה ניסיון רב – כדי לסייע לכל אחד להתמודד עם הקושי שאליו נקלע, וכדי להחליט את ההחלטה הנכונה, גם אם ההחלטה הזו היא שלא להיזקק, בסופו של דבר, לשירותיו של עורך דין.

לעתים, ההבנה וההשלמה של הלקוח עם החלטה שלא לנקוט הליך משפטי, רק משום שכך יישן טוב יותר בלילה, או יחיה בשלום עם עצמו (אפילו אם "על הנייר" הוא מפסיד כסף רב) היא התוצאה הטובה ביותר שאליה שואף עורך הדין, והיא סימן אמיתי להצלחתו לסייע ללקוח.